AFYONKARAHİSAR EMİRDAĞ İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetlerinin Yürütülmesinde Dikkat edilecek Hususlar

Özel Eğitim ve Rehberlik  Hizmetlerinin Yürütülmesinde  Dikkat edilecek Hususlar
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetlerinin Yürütülmesinde Dikkat edilecek Hususlar

T.C.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü

Sayı        : 73911930-160-E.9280458                                                                                    16.09.2015

Konu: Özel Eğitim ve Rehberlik

           Hizmetlerinin Yürütülmesinde

           Dikkat Edilecek Hususlar.

 

 

..........………… VALİLİĞİNE

(İl Milli Eğitim Müdürlüğü)

 

İllerdeki özel eğitim ve rehberlik hizmetlerinin planlanması, yürütülmesi, izlenmesi ve değerlendirilmesi; eğitime erişim hizmetlerinin ivedilikle sağlanması, yaşanan sorunların tespit edilerek çözüm önerilerinin oluşturulması ve 2015-2016 eğitim öğretim yılının daha etkin şekilde sürdürülmesi amacıyla Bakanlığımızca açıklama yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.

 İlinizde özel eğitim ihtiyacı olduğu tespit edilen öğrencilerin tamamının eğitime erişiminin sağlanıp sağlanmadığı, bu öğrencilerin eğitime erişiminin hangi yollarla sağlanabileceği, yerel düzeyde sahip olunan imkânlar vb. hususların valiliğinizce değerlendirilerek hizmet kalitesi ve eğitim olanaklarının artırılması ayrıca rehberlik ve araştırma merkezleri (RAM’lar) ile okul rehberlik ve psikolojik danışma servislerinde sağlanan hizmetlerin etkin şekilde sunulabilmesi için aşağıda ifade edilen çalışmaların titizlikle yürütülmesi büyük önem arz etmektedir. Bu kapsamda;

1. Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin her tür ve kademede kaynaştırma uygulamaları yoluyla eğitime erişimlerinin artırılması,

 2. Zorunlu eğitim çağında olan ve sağlık problemleri nedeni ile örgün eğitim kurumlarında sunulan hizmetlerden doğrudan yararlanamayan özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere evde eğitim veya hastanede eğitim hizmeti sunulması ile ilgili işlemlerin hassasiyetle yürütülerek eğitim öğretim hizmetlerine erişimin en kısa sürede sağlanması,

 3. Öğrenci potansiyeli doğrultusunda özel eğitim okul/kurumu açılması ihtiyacının değerlendirilerek okul/kurum açılması talebine ilişkin iş ve işlemlerin ilgili mevzuat doğrultusunda yürütülmesi, 

4. Bireylerin yetersizlik türüne göre sayısı, yerleşim biriminin özellikleri, ulaşım imkânları vb. hususlar ile kamu yararı da dikkate alınarak özel eğitim okul/kurumu açılamayacak yerleşim birimlerinde özel eğitim sınıfları açılması yoluyla bu bireylerin eğitime erişimlerinin sağlanması, 

5.  Tam zamanlı kaynaştırma yoluyla eğitimlerine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ile özel yetenekli öğrencilere eğitim vermek amacıyla açılan destek eğitim odalarının yaygınlaştırılması ve bu hizmetten yararlanan öğrenci sayısının artırılması,

6. Özel eğitim öğretmeni ihtiyacının öncelikle özel eğitim öğretmenlerinden karşılanması esas olmakla birlikte bunun mümkün olmadığı durumlarda özel eğitim alanında hizmetiçi eğitim almış öğretmenlerin görevlendirilmesi, ihtiyacın bu yolla da karşılanamadığı durumlarda ücretli öğretmen görevlendirilerek öğrencilerin eğitim hizmetlerine erişiminin sağlanması,

7. Özel eğitim okul/kurumları ve özel eğitim sınıflarının donanımları ile fiziki yapılarının iyileştirilmesine önem ve hassasiyet gösterilmesi,

8. Yerel düzeyde hizmetiçi eğitim faaliyetleri planlanarak özel eğitim alanında görev yapan öğretmenler ile diğer personelin mesleki gelişimlerinin artırılması,

9. Rehberlik öğretmeni olmayan okullara RAM’lar tarafından müşavirlik hizmeti sağlanması için gerekli planlamanın yapılması,

10. Bakanlığımız tarafından yayımlanan ve Genel Müdürlüğümüz web sitesinde paylaşıma sunulan “Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Kılavuzu”nun okullara duyuru ve dağıtımının yapılması, bu kapsamda sunulan hizmetlerde standardın sağlanması,

11. Çocuk Koruma Kanunu kapsamında yürütülen Danışmanlık Tedbiri uygulamalarına yönelik hazırlanan ve Genel Müdürlüğümüz web sitesinde paylaşıma sunulan kılavuzun okullara duyurusunun yapılması,

12. Özel eğitim mesleki eğitim merkezlerinde hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireyler için 15 meslek alanına ait programlar, ilkokul 1.sınıftaki işitme engelli öğrenciler için “Türk İşaret Dili Dersi Öğretim Programı”, ortaokul 8. sınıflarında “Rehberlik ve Kariyer Planlama Ders Programı ” ve Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi Görme Engelliler Akademik Ders Programı hazırlanmış olup söz konusu programlar 2015-2016 eğitim öğretim yılında uygulamaya konulacağından okullardaki iş ve işlemlerin bu doğrultuda yürütülmesinin sağlanması, 

13. Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrenciler ile işitme engelli öğrencilere eğitim hizmeti sunulan ilkokullar ve ortaokulların haftalık ders çizelgelerinde zorunlu dersler arasında yer alan yabancı dil dersi bu kapsamdan çıkarılmış ve seçmeli dersler arasına alınmış olup söz konusu çizelgeler 2015-2016 eğitim öğretim yılından itibaren uygulamaya konulacağından okullardaki iş ve işlemlerin bu doğrultuda yürütülmesinin sağlanması, 

14. Bakanlığımızca ‘Bilim ve Sanat Merkezlerine Öğretmen Seçme ve Atama Kılavuzu’ yayımlanmış olup bu kapsamda bilim ve sanat merkezlerine öğretmen ataması yapılması sürecinde görev ve sorumluluk alanınızdaki iş ve işlemlerin yürütülmesi,

15.  Bilim ve sanat merkezlerine öğrenci alım süreci 05 Ekim 2015’te başlayacak olup, ilkokul  2. , 3. ve 4. sınıf öğretmenlerinin özel yetenekli öğrenciler ile sınav süreci konusunda bilgilendirilmeleri ve öğrencilerin mağduriyet yaşamamaları için gerekli tedbirlerin alınması,

16. Bakanlığımızca özel eğitim veya rehberlik alanında düzenlenen eğitici eğitimlerine katılmış yönetici ve öğretmenlerin valiliğinizce yapılacak planlama doğrultusunda gerçekleştirilecek faaliyetlerde görevlendirilmesi yoluyla ilgili alanda hizmet sunan öğretmen, yönetici ve diğer personelin alana ilişkin bilgi, beceri ve tutumlarının geliştirilmesinin sağlanması,

17. Bakanlığımız ile ilgili taraflar arasında imzalanan protokoller, yürütülen proje ve çalışmalar kapsamında görev/sorumluluk alanınıza giren hususların talep edilen doğrultuda ve zamanda gerçekleştirilmesi ile ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesi,

18. Özel eğitim ve rehberlik hizmetlerine ilişkin çalışmaların planlanması, yürütülmesi, izlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerine esas oluşturacak veri girişlerinin belirlenen usul ve takvim doğrultusunda titizlik ile yapılmasının sağlanması ile ilgili çalışmaların yürütülmesi beklenmektedir.

Ayrıca Bakanlığımızca hazırlanmış olan kılavuz kitaplar,  eğitim programları, öğretim materyalleri ve haftalık ders çizelgeleri ile alanda yapılan yenilik ve değişiklikler Genel Müdürlüğümüz www.orgm.meb.gov.tr internet sitesinde yayımlanmakta olup eğitim hizmetlerinin yürütülmesi sürecinde sitenin aktif olarak takip edilmesi de önem arz etmektedir.

Özel eğitim ve rehberlik hizmetlerinin yapılan açıklamalar doğrultusunda yürütülmesi hususunda bilgilerinizi ve gereğini rica ederim.

 

                                                                                                            Celil GÜNGÖR                                                         

                                                                                                                  Bakan a.

                                                                                                              Genel Müdür

 

 

 

DAĞITIM :

 

81 İl Valiliğine

Cumhuriyet Meydanı Hükümet Konağı Kat.1 EMİRDAĞ AFYONKARAHİSAR - 02724412149

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.