AFYONKARAHİSAR EMİRDAĞ İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetlerinin Yürütülmesinde Dikkat edilecek Hususlar

Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetlerinin Yürütülmesinde Dikkat edilecek Hususlar

Özel Eğitim Hizmetlerinin Yürütülmesinde Dikkat Edilecek Hususlar

1-   Bilindiği üzere, Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri doğrultusunda; özel eğitim ihtiyacı olan ve ayrı bir sınıfta eğitim almaları uygun bulunan bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile bir arada eğitim görmeleri amacıyla her tür ve kademedeki resmî ve özel okullarda özel eğitim hizmetleri kurulunun teklifi doğrultusunda il/ilçe millî eğitim müdürlükleri tarafından özel eğitim sınıfları açılmaktadır. Açılan özel eğitim sınıflarında aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir:

a- Görme veya işitme engelli öğrenciler için ilkokulda özel eğitim sınıfı açılır ve bu öğrencilerin 5 inci sınıftan itibaren akranlarıyla aynı sınıfta eğitim görmeleri sağlanır. Görme veya işitme engelli öğrenciler için açılan özel eğitim sınıflarında birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılır.

b- Zihinsel yetersizliği veya otizmi olan öğrenciler için açılan ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde özel eğitim sınıfı açılabilir. Zihinsel yetersizliği veya otizmi olan öğrenciler için açılan 1-4 ve 5-8 inci sınıflarda birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılır.

c- Lise kademesinde mesleki eğitim hizmeti veren ortaöğretim kurumları bünyesinde, hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireyler ile otizmi olan bireyler için özel eğitim mesleki eğitim merkezi programı uygulayan özel eğitim sınıfları; orta veya ağır düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireyler ile otizmi olan bireyler için özel eğitim iş uygulama merkezi programı uygulayan özel eğitim sınıfları açılabilir.

d- Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim sınıflarının açılmasına ilişkin işlemleri yürütürken; açılması planlanan özel eğitim sınıfının hizmet vereceği kademe, hizmet verilecek engel türü ve bu sınıfta uygulanacak eğitim programı gibi hususlarda değerlendirmeler yaparak millî eğitim müdürlüklerine bu doğrultuda öneride bulunur. Alınacak onayda özel eğitim sınıfının hizmet vereceği kademe, hizmet verilecek engel türü ve bu sınıfta uygulanacak eğitim programı açıkça belirtilir.

Buna göre; özel eğitim sınıfı açılmasına karar verilirken özel eğitim hizmetleri kurulunun karar tutanağında açılacak özel eğitim sınıfının hizmet vereceği kademe, hizmet verilecek engel türü ve açılan sınıfta uygulanacak eğitim programına ilişkin bilgilere yer verilmelidir. Ayrıca açılan sınıflarda birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılacağından Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nde engel türlerine göre belirtilen sınıf mevcutları esas alınarak sınıf mevcudu tamamlandığında, ihtiyaç halinde aynı türdeki ikinci bir sınıf açılabilir. Örneğin hafif düzeyde otizmli bireyler için ortaokul kademesinde özel eğitim sınıfı açıldığında 5-8 inci sınıf düzeyindeki hafif düzeyde otizmli bireyler bu sınıfta eğitim görürler. Ancak açılan bu sınıfın mevcudu 4 olduğunda ve yeni bir öğrenci yerleştirileceğinde yeni bir sınıf açılması için karar verilir. Diğer bir ifadeyle, 6 ncı sınıf için ayrı 7 nci sınıf için ayrı bir sınıf gibi her bir sınıf düzeyi için ayrı şubeler açılmaz, birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılır. Engel türüne göre belirlenen sınıf mevcudu üst sınıra ulaştığında ikinci bir şube açılabilir. Diğer taraftan bir okulda farklı engel türlerine göre farklı sınıflar açılabilir. Örneğin ilkokul düzeyinde görme engelli öğrenciler için bir şube, zihinsel yetersizliği olan öğrenciler için ayrı bir şube açılır.

Özel eğitim sınıflarının kapatılması ile ilgili iş ve işlemler il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulunun önerisi doğrultusunda il/ilçe milli eğitim müdürlükleri tarafından yapılır. Aynı yerleşim yerinde bulunan birbirine yakın okullardaki özel eğitim sınıflarında eğitimini sürdüren öğrenci sayısı az olduğunda, kamu kaynaklarını verimli kullanmak adına öğrenciler tek bir sınıfta birleştirilebilir. Örneğin, A okulunda görme engelliler için açılan özel eğitim sınıfında 2 öğrenci, B okulunda görme engelliler için açılan özel eğitim sınıfında 1 öğrenci olduğunda B okulundaki öğrencinin kaydı A okuluna alınarak B okulundaki özel eğitim sınıfı kapatılabilir. Ayrıca açılan özel eğitim sınıflarında öğrenci kalmadığında sınıfların kapatılmasına yönelik işlemlerin yapılması gerekmektedir.

2- Bakanlığımız özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitime erişimini ve sunulan eğitim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanmalarını önemsemekte bu doğrultuda gerekli tüm tedbirleri almaktadır. Bu kapsamda özel eğitim ihtiyacı olan bireylerden sağlık problemi nedeniyle örgün eğitim kurumlarından doğrudan yararlanamayacak durumda olanlara evde veya hastanede eğitim hizmetleri sunulmaktadır.

Evde veya hastanede eğitim hizmetleri ile ilgili iş ve işlemler “Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği” ve bu Yönetmeliğe dayanılarak çıkarılan “Evde ve Hastanede Eğitim Hizmetleri Yönergesi” hükümleri doğrultusunda yürütülmektedir. Ayrıca Genel Müdürlüğümüz tarafından “Evde Eğitim Hizmetleri Kılavuz Kitapçığı” ve “Hastanede Eğitim Hizmetleri Kılavuz Kitapçığı” hazırlanarak resmi internet sitesinde yayınlanmıştır.

Adı geçen mevzuatta evde veya hastanede eğitim hizmetlerinin sunumunda; millî eğitim müdürlüğünün görevleri, özel eğitim hizmetleri kurulunun görevleri, özel eğitim değerlendirme kurulunun görevleri, bireyin kayıtlı olduğu okul yönetiminin görevleri, bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme biriminin görevleri, öğretmenin görevleri ve ailenin sorumlulukları açıklanmıştır.

 İlgili mevzuat hükümlerine göre sunulan eğitim hizmetinin aksamaması için özel eğitim hizmetleri kurulu tarafından öğretim yılının başlamasından 30 (otuz) gün önce evde eğitimi gerekli kılan şartları yeniden değerlendirerek bireyin, o öğretim yılında evde eğitim hizmetinden yararlanıp yararlanamayacağına karar verilmesi gerekmektedir.

Bu doğrultuda, sağlık problemi nedeniyle örgün eğitim kurumlarından doğrudan yararlanamayacak durumda olan özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin eğitime erişimini ve eğitim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanmalarını sağlamak amacıyla 2015-2016 eğitim öğretim yılında ilinizde bulunan ve evde veya hastanede eğitim hizmetleri yoluyla eğitimlerini sürdüren/sürdürecek öğrencilere ilişkin iş ve işlemlerin ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda itina ile yürütülmesi gerekmektedir.

3- Bilindiği üzere, özel eğitim ihtiyacı olan bireylere sunulan eğitim hizmetleri Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği ile düzenlenmektedir. Bakanlığımızın öncelikli politikası; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamaları kapsamında yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı ortamda eğitimlerini sürdürmeleri, böylece toplumla bütünleşmelerini desteklemektir. 

Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalarının niteliğinin artırılması ve başarılı bir kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim hizmeti sunulması için okullarda sunulan destek eğitim hizmetleri önem arz etmektedir. Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere destek hizmetlerin sağlanabilmesi için okullarda destek eğitim odası açılmaktadır. Destek eğitim odası; okullarda kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamaları kapsamında, yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ile özel yetenekli öğrencilerin, sunulan eğitim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanmaları amacıyla uygun araç-gereç ve eğitim materyalleri de sağlanarak oluşturulmuş eğitim ortamlarıdır.

Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinin ilgili hükümleri gereği kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları yoluyla eğitimlerini sürdüren öğrenciler için öğrenim gördükleri okulda destek eğitim odası açılması zorunludur. Genel Müdürlüğümüz tarafından hazırlanan 2015/15 sayılı “Destek Eğitim Odası Açılması” konulu Genelge yayınlanmış ve tüm illere duyurulmuştur. Ayrıca “Destek Eğitim Odası Kılavuz Kitapçığı” hazırlanmış ve Genel Müdürlüğümüz resmi sitesinde yayınlanmıştır.

Açılan destek eğitim odalarında ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda; öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarına göre öncelikle okulun öğretmenlerinden olmak üzere özel eğitim öğretmenleri, sınıf öğretmeni ve alan öğretmenleri ile RAM’da görevli özel eğitim öğretmenleri ya da diğer okul ve kurumlardaki öğretmenler görevlendirilmektedir. Ancak il ve ilçe millî eğitim müdürlüklerince, destek eğitim odasında öğretmen görevlendirilmesi hususunda öğretmen yetersizliğinden kaynaklanan sıkıntılar yaşandığına ilişkin Genel Müdürlüğümüze müracaatlar yapılmaktadır. Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamaları kapsamında eğitimlerini sürdüren öğrencilere sunulan destek hizmetlerin aksamaması adına destek eğitim odasında görevlendirilecek öğretmen ihtiyacını karşılamak amacıyla il ve ilçelerde norm fazlası durumunda olan öğretmenler destek eğitim odasında görevlendirilmesi uygun mütalaa edilmiştir. Bu kapsamda norm fazlası durumunda olan öğretmenler aylık karşılığı okutmak zorunda oldukları ders saatini farklı destek eğitim odalarında görevlendirilerek tamamlayabilir. 

Bu bağlamda, 2015-2016 eğitim öğretim yılında ilinizde bulunan ve kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamaları kapsamında eğitimini sürdüren öğrenciler için öğrenim gördükleri okullarda destek eğitim odası açılması ve açılan destek eğitim odasında öğretmen görevlendirilmesine yönelik iş ve işlemlerin ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda itina ile yürütülmesi gerekmektedir.

 

 

 

 

Cumhuriyet Meydanı Hükümet Konağı Kat.1 EMİRDAĞ AFYONKARAHİSAR - 02724412149

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.